Deilige svarte bønner på cubansk vis

P1020461

Finnes det noe som er bedre for både kroppen og miljøet? Denne retten er min egen versjon av ulike oppskrifter jeg har prøvd. Den er i cubansk/karibisk stil og serveres gjerne med ris og stekt banan.

Man kan bruke kokte bønner på boks, men det er mange grunner til velge tørre bønner. For eksempel fant noen NRK-journalister som spiste hermetisert mat i to dager, at de fikk en økning i hormonforstyrrende stoffer i kroppen. Iiiik!

OK, så tørre bønner er litt slitsomme for de må legges i vann. Det er en kneik å komme over, men det krever bare en liten mental omstilling. Jeg har brukt endel tid på det, men har endelig kommet dit jeg ville, nemlig at jeg kan planlegge én dag i forveien og legge bønner, linser og erter i bløt. Disse kan man legge i vann om morgenen og koke i 40 min til middag.

Du trenger:Svarte bønner collage

Ca. 250 g tørre svarte bønner (lagt i vann i minst 4 timer)
En dæsj eddik (f.eks. eplecidereddik)
En rød paprika
1 gul løk
3 fedd hvitløk
3 teskjeer tomatpuré (jeg foretrekker økologisk, på glass)
En dæsj olivenolje
Litt oregano
1 laurbærblad
3 ts spisskummen
Kyllingbuljong (økologisk, uten gjær). De “vanlige” inneholder mye rart.

Slik gjør du:

P1020451Skjær opp løk terninger. Varm opp litt olje og surr sammen med paprika til løken blir blank. Finhakk hvitløken og surr til den også blir myk.

P1020452

Tilsett tomatpuréen og rør om. Tilsett spisskummen, oregano, laurbærblad og kyllingbuljongen.

P1020457

Ha i bønnene og kok i 40 minutter. Buen provecho!P1020461

2 thoughts on “Deilige svarte bønner på cubansk vis

Leave a comment